Hur man driver en animationsbyrå

driva animationsstudio

Hur man driver en effektiv Animationsstudio

Mina värderingar och åsikter om att driva en framgångsrik studio har förändrats väldigt lite under de senaste tio åren och jag misstänker att det är dessa kärnvärden som kommer att göra det troligt för oss att förbli framgångsrikt i ytterligare 10 år.

När vi kom igång 1994 var detta lite mer än ett skolprojekt som jag drev på deltid. Jag var 20 år och gjorde detta vid sidan om studerna idd universitet, och jag hade precis avslutat en framgångsrik fyraårsperiod med mitt första företag. Jag var väl bevandrad i fackspråk för medicinska presentationer och hade uppnått en helt ok kundbas som jag använde för att starta mitt nya animationsföretag. Jag insåg dock snart att 35mm projektorslides  snart skulle ersättas av multimedia och så småningom 3D-animering.

Jag använde företaget met främst som en pedagogisk upplevelse för att lära mig nyanserna i produktionsindustrin. Även om det var ett mycket framgångsrikt sidogig, var det inte förrän 1998 som jag gick samman med Martin och gav företaget min fulla uppmärksamhet och tid. Där led vi i fyra långa och smärtsamma år och försökte sälja in oss själva som ett allt-i-allo för allt från filmproduktion till webbdesign. Det var förrän 2002 som jag bestämde mig för att fokusera och koncentrera mig på vår kärnkompetens, medicinsk animation. Ända sedan livet har varit gott och affärer har blomstrat.

 

Här är en snabb sammanfattning av vad jag lärde mig på vägen:

Gör det du är bra på och och fokusera, fokusera, fokusera.

Det kan låta spännande att drömma stort och försöka positionera dig själv och ditt företag som ett specialeffektbyrå eller en annonsbyrå, men om du inte har någon genuin erfarenhet på dessa marknader är du på väg mot katastrof och misslyckande. Om du är duktig på arkitektur, marknadsför ditt företag till dem som behöver hjälp med av 3D och fantastiska animationer. Om du är duktig på rättstvister, marknadsför ditt företag till advokater. Det finns pengar att tjäna för att betjäna dessa kunder och dessa kunder vill ha specialister inom sitt område. När allt kommer omkring vill ingen ha sin Saab reparerad av en Volvo-mekaniker och verkligen inte av en mekaniker som också reparerar mikrovågsugnar vi sidan om.

 

Akta dig för termen ”Branschstandard”

När vi först började skrattade många av våra konkurrenter åt oss på grund av de verktygen vi hade tillgång till. Vi använde ’After Effects’ för kompositioner när industristandarden var det mycket dyrare ’Flame- och Inferno’-systemen. Vi använde Macintosh-datorer trots att den populära pressen fördömde datortillverkaren till en tidig död. Det finns inget sådant som ”Industristandard”, bara det rätta verktyget för jobbet. Vi använder fortfarande After Effects och vi använder fortfarande Mac och många av våra konkurrenter har skrattat sig till utrotning. Kunder bryr sig vanligtvis inte om vad du använder, de bryr sig bara om att du kan leverera det de behöver.

 

Ingenting säljer sig själv

Föreställ dig själv i klientens skor och förstå deras önskemål, behov och även deras rädsla. Känn sina branscher, läs tidskrifter och annonsera i dem. Gör dig själv och ditt företag tillgängligt för press- och nyhetsorganisationerna. Sätt din logotyp på absolut allt du gör och se till att ditt arbete blir synligt. Donera din expertis och tid till samhället; prata på varje campus och rotaryklubb som vill ha dig. Produktion är en tjänstebransch; glöm inte att ge dem bra service.

När du signar en klient ska du göra allt för att möta deras förväntningar – men mer därtill. Produktionen är 50% produkt och 50% relation. Att endast göra ett bra arbete räcker inte. Du måste bevisa att ditt företag är villigt att göra det lilla extra, arbeta hårdare – hela natten om det behövs. Förse dina kunder med mirakel och du de kommer att stanna med ditt företag. Din framgång är ofta kopplad till deras. Tänk på att när de investerar i dig och ditt bolag måste du ge dem en avkastning på deras investering. Kunder riskerar mycket när de anställer ett produktionsföretag. Deras framtid är delvis i dina händer. Du måste hjälpa dem att lyckas.

 

Anställ den bästa talang du kan hitta och ge dem ett incitament att lyckas.

Det bästa sättet att hitta och behålla stor talang är att ge dem ett intresse för företaget. Att ge dina anställda en lön baserat på lönsamheten eller en andel av ägandet i företaget kommer att göra att alla arbetar hårt och verkligen engagerade i resultatet av slutprodukten. När en anställd presterar utomordentligt bra, förhöj dem dem öppet och offentligt. När en anställd misslyckas, möta dem personligen bort från åskådare. Var lugn, ärlig och förklara tydligt vikten av deras bidrag och till nackdel för deras misstag.

 

Bry dig inte om småsaker, speciellt om de är dyra saker.

Fokusera dina ansträngningar på kunder, personal och redskap som håller företaget friskt. Att spendera för mycket tid på en dålig klient som inte är villig att betala i tid eller klaga på dina priser kommer inte bara att ge en låg avkastning, det kommer att generera en förlust.

Se till att alla i din personal är absolut nödvändig för ert arbete. Om du anställer vänliga och personliga människor behöver du inte en receptionist. I ett bra företag är alla en receptionist och kan få kunderna att känna sig välkomna och bekväma. Spendera inte för mycket på din lokal eller din utrustning. Ett tråkigt kontor kanske lockar några klyftiga kunder men de kommer bara att vara kvar tills nästa nya och glänsande konkurrent öppnar sina dörrar. Gör ditt kontor bekvämt, rent och organiserat.

Tillägna istället de besparingar som kan göras till dina kunder genom att sänka dina priser. Du kan inte ge dina anställda lön i Herman Miller-stolar. Om du inte behöver det, köp det inte.

 

Ärlighet främjar ärlighet.

Behandla dina anställda, kunder och leverantörer som du själv vill bli behandlad. Tala alltid sanning med dina anställda och ge dem inga tomma löftenm. Leverera utöver vad du lovade din klient. Om de klagar, lyssna på dem. Om deras klagomål kan hanteras, gör det. Om inte, hitta ett annat sätt att kompensera dem. Återbetalningar är det sista möjliga svaret. Kom ihåg att du vill ha en ny chans att arbeta för dem, ge dem en anledning att ge dig en ny chans.

 

Känn dina vänner och förstå din konkurrens.

Det är viktigt att bli och engagera sig i din bransch. Om du inte kan serva en klient direkt, hjälp dem med att hitta någon som kan. Hänvisningar är ett bra sätt att bli vänner med både dina kunder och andra byråer. Hänvisningar har en tendens att komma tillbaka och ge dig själv värde längre fram.

Det är alltid bättre att ansluta sig till en konkurrent än att täva direkt. Möt med dem och upptäck dina skillnader. Använd dina skillnader som styrkor för att dominera dina gemensamma mål. Vi har hittat många framgångsrika och ömsesidigt gynnsamma allianser i företag som vi tidigare tyckte vara våra konkurrenter. Vi gör medicinsk animation bättre än de flesta företag, medan ett konkurrerande företag inom medicinsk reklamfilm är mycket bättre på att hantera filmsekvenser och att redigera dessa. Eftersom vi har allierat oss får våra kunder både bästa video och animering i sina presentationer och vi delar nu en mycket större klientpool.